پشتیبانی شبکه از جمله خدماتی است که در حوزه برون سپاری خدمات IT قرار میگیرد. با توجه به اینکه بعد از نصب و راه اندازی شبکه، بسیاری از مجموعه ها به خدمات پشتیبانی شبکه توسط شرکتی مجرب برای کاهش هزینه های استخدام نیرو به صورت حضوری دارند، در این مطلب قصد داریم نمونه ای از قرارداد پشتیبانی شبکه در اختیارتان قرار دهیم و با خدمات پشتیبانی شبکه گروه ویژن بیشتر آشنا شوید.
مفاد قرارداد پشتیبانی شبکه شامل چه مباحثی می شود؟
در قرارداد پشتیبانی از شبکه باید شرایط قرارداد و انتظاراتی که طرفین از یکدیگر دارند، به طور صریح و واضح درج شود تا در آینده و در زمان ایجاد چالش ها و مشکلات هیچکدام از طرفین نتوانند از مسئولیت خود شانه خالی نموده و یا دچار اختلاف نظر گردند.
به طور کلی و خلاصه، موارد ضروری که در قراردادهای پشتیبانی شبکه باید به آنها پرداخته شود عبارتند از:
- درج مشخصات طرفین قرارداد
- موضوع قرارداد
- ذکر کلیات قرارداد
- تاریخ عقد قرارداد
- مدت زمان قرارداد
- مبلغ توافق شده برای انجام خدمات
- شرایط فسخ قرارداد
- شرایط تضامین اطمینان از به خطر نیافتن و یا افشاء اطلاعات کارفرما (محرمانگی اطلاعات)
- تضامین مورد نیاز اطمینان بخشی جهت ارائه کیفیت خدمات به کارفرما (SLR )
چرا تنظیم قرارداد پشتیبانی شبکه ضروری است؟
- درج قرارداد کامل
قرارداد پشتیبانی شامل توافق نامه بین طرفین در رابطه با موضوع ،شرایط و ظوابط ، ماده ها و تبصره ها است و جایگزین تفاهم شفاهی بین طرفین میباشد. پس از انجام قرارداد، هیچ تغییری در توافق نامه معتبر نخواهد بود مگر اینکه به صورت کتبی درج شود و توسط هر دو طرف قرارداد امضا شود.
- قانونی بودن
این توافق نامه توسط قوانین دولتی کشور اداره و تفسیر میشود. هرگونه تخطی و زیرپا گذاشتن مسئولیتهایی که شرکت پشتیبانی و مشتری پذیرفتهاند را بصورت قانونی شمل شده و به تفسیر هر کدام از آنها می پردازد.
- منفعت دوجانبه
این توافق نامه به نفع طرفین آن است چراکه تکالیف هریک از آنها به طور دقیق و به صورت کتبی تحت نظر یک سازمان یا شخص ثالث ذکر خواهد شد. بنابراین با نوشتن قرارداد پشتیبانی، مسئولیتهای هر دو در قبال یکدیگر تضمین میشود. در واقع این قرارداد مانند یک ضمانت نامه برای هر دو طرف عمل میکند.
- تظمین منافع
در صورت نقض یا عدم اجرای هر یک از شرایط و ضوابط این موافقت نامه در هر زمان، از کوچکترین حق دو طرف چشم پوشی نخواهد شد و تحت تأثیر شرایط قرار نخواهد گرفت.
- حسن نیت
زمانی که قرارداد نوشته میشود، هر یک از طرفین نماینده دیگری است و به دیگری ضمانت میدهد که با حسن نیت عمل کرده است و به تمامی شرایط توافق نامه متعهد خواهد ماند.
- عدم حق انتساب برای مشتری
مشتری حق انتساب یا تغییر این توافق نامه را ندارد، مگر در صورت موافقت کتبی شرکت، که نماد رضایت قلبی طرفین است.
- حق غرامت
کارفرما در قرارداد لحاظ میکند که هر آنچه به شرکت پشتیبان تحویل میدهد از نظر قانونی متعلق به خود مشتری است و شرکت نمیتواند هیچگونه ادعایی در این باره داشته باشد.
- استفاده از شبکه برای اهداف تبلیغاتی
مشتری به شرکت پشتیبانی حق استفاده از اسم شرکت را میدهد تا از آن برای تبلیغات استفاده کند. بدین ترتیب مشتری به شرکت حق تبلیغات و بازاریابی میدهد و در صورت رضایت از خدمات، آنها را به سایر همکاران خود معرفی میکنند.
- تظامین
تظامینی که از حقوق کارفرما حفاظت و حراست نموده و نقشه راه شفافی را در مسیر قرارداد مشخص می نماید.
خدمات پشتیبانی شبکه گروه ویژن شامل چه مواردی میشود؟
عمده فعالیت این شرکت در زمینه راه اندازی و پشتیبانی شبکه و کامپیوتر میباشد. که بیش از 14 سال در این زمینه سابقه کاری دارد و در این مدت با بسیاری از سازمان ها و نهادهای دولتی ، شرکت ها و موسسات تجاری ، بازرگانی ، تولیدی ، کارخانجات و … قرارداد همکاری داشته و مفتخر به کسب اعتماد مشتریان خود گردیده است.
در طول مدت قرارداد پشتیبانی شبکه این شرکت مراحل زیر انجام می پذیرد:
- آنالیز و پالایش شبکه فعلی و ارائه راهکارهای مناسب جهت ارتقاء پایداری آن
- ارائه پلتفرم یکپارچه جهت ثبت تیکت های پشتیبانی و گزارشات جامع با امکان رویت آنلاین پیشرفت امور
- ثبت و بایگانی كلیه مراحل خدمات پشتیبانی
- ارائه و ثبت كلیه مشخصات سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز به تقكیک مكان و تجهیزات
- ارائه مشاورههای مورد نیاز جهت بهینهسازی سیستمهای رایانهای
- انجام رفع نواقص ( سخت افزاری و نرم افزاری ) بر اساس اعلام كارفرما
- به روز رسانی تجهیزات ، سرورها ، کلاینت ها نصب patch های امنیتی
- سرویس ادواری از كلیه تجهیزات و ادوات رایانهای و انجام كنترلهای لازم (QC)
- بازدید دورهای از كلیه مراكز
- تهیه و تنظیم شناسنامه سختافزاری و نرمافزاری سیستم ، ادوات و تجهیزات انفورماتیكی
- سرویس اولیه كلیه سیسمتهای رایانهای
- تعمیر دستگاههای معیوب و نصب نرمافزارهای لازم
در زمان اضطرار ممکن است مشکلات احتمالی در طول ایام تعطیلات رخ دهد و مشتری در دسترس نباشد. کارشناسان فنی گروه ویژن کلیه ایرادات احتمالی را حتی در صورت تعطیل بودن مرکز برطرف خواهند نمود. همچنین در صورتی که سؤالاتی مرتبط با خدمات شبکه داشته باشید، کارشناسان فنی این مرکز آماده پاسخ گویی خواهند بود.
ملزومات قرارداد خدمات پشتیبانی شبکه گروه ویژن با مشتریان
با در نظر گرفتن پیمانهای متقابل مندرج در این توافق نامه، کارفرما و گروه ویژن به شرح زیر توافق میکنند:
- توسعه شبکه
گروه ویژن با نصب، مدیریت، توسعه و عملیات مبتنی بر شبکه مطابق با شرایط مندرج در قرارداد موافقت میکند.
- مشخصات فنی
گروه ویژن متعهد می شود، ساختار شبکه را طبق مشخصات مندرج در قرارداد توسعه دهد.
- خدمات ارائه شده
در قرارداد مشخص میشود که سرویس دهی برای کدامیک از سیستم عاملهای لینوکس، ویندوز، مکینتاش، سان ، یونیکس ارائه میشود.
- تاریخ تحویل و نقاط عطف
تیم فنی گروه ویژن حداکثر تلاش خود را بکار خواهد گرفت و تلاش میکند شبکه ی عملیاتی را حداکثر تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد به مشتری ارائه دهد. با این حال در بیشتر مواقع مشتری اذعان میکند که مهلت تحویل به صورت تخمینی ذکر شود و تاریخ تحویل دقیق لازم نیست.
- تامین امنیت
گروه پشتیبانی شبکه یک محیط عملیاتی برای ردیابی فراهم میکند تا به طور مداوم سیستمهای موجود را بازرسی کند و به محض تشخیص کوچکترین نقص فنی و یا اختلال عملکرد، آن را برطرف کند و همچنین یک سرویس 12 ساعته برای حافظت در برابر قطعی برق برای همه سرورها و سیستمهای مهم فراهم میکند.
- امنیت داده و شبکه
گروه ویژن سیستمهای نظارتی را برای ثبت دسترسی غیرمجاز و ورود به سیستم فراهم میکند. هر زمان احساس خطر کند به طور خودکار حسابها را بسته و رمز عبور را تغییر میدهد. همچنین مشاورههای CERT را که مشکلات امنیتی نرم افزارها را شناسایی میکند، اجرا خواهد کرد. کارشناسان گروه ویژن برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز از سیستمها، افزایش پایداری شبکه و ترمیم یا رفع تهدیدهای شناسایی شده در شبکه، هرگونه محافظتی مناسب را که نیازبرطرف سازی مشکلات آتی سازمان خواهد بود را بکارگیری می نماید.
- نصب نرم افزارهای شبکه
بر طبق قرارداد، گروه ویژن بستههای نرم افزاری مورد نیاز شبکه را نصب، بروز رسانی و پیکربندی میکند و کلیه ایمیلها، وب سرورها و سایر نرم افزارهای شبکه را نظارت میکند. همچنین رویههای مناسب کشف و دفع مشکلات و تهدیدات امنیتی مانند حملات هکرها ، ویروسها و بدافزارهای رایانهای را اعمال میکند.
- نصب و راه اندازی سخت افزار
گروه ویژن کلیهی اجزای سخت افزاری مورد نیاز شبکه اعم از سرورها ، ایستگاههای کاری، چاپگرها و سایر وسایل جانبی را نصب خواهد کرد و زیرساختها و رابطهای شبکه را حفظ و گسترش میدهد.
- عملیات روزانه خدمات پشتیبانی
کارشناسان گروه ویژن به صورت روزانه هرگونه لوازم مرتبط با شبکه (به عنوان مثال کابل، دیسک، نوار) را بازرسی و عیب یابی و در صورت لزوم تعمیر میکند. شرکت با ایجاد یک فضای ذخیره سازی در خارج از سازمان به یکپارچگی شبکه و محافظت از آن میپردازد.
- اداره و برنامه ریزی
این گروه با مشتری، مدیران و کارکنان خود همکاری خواهد کرد تا در مورد هرگونه نیاز محاسباتی، مدیریت شبکه و اطلاعات، تقاضای کاربران، خرید سخت افزار و نرم افزار مشاوره دهد.
- جبران خسارت
زمانی که یکی از طرفین خارج از تعهدات خود عمل کند موظف به پرداخت خسارت است. تیم خدماتی گروه ویژن تماما مسئولیت کار خود را میپذیرد و زمانی که نتواند به یکی از تعهدات خود جامهی عمل بپوشاند، برای جبران آن حاضر به پرداخت غرامت میباشد.
جهت نیاز به دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر از شما دعوت می شود به صفحه تخصصی واقع در سایت گروه ویژن با موضوع پشتیبانی شبکه مراجعه نموده و با ما در تماس باشید ، ما خدمات رایگانی بسیاری را بدون نیاز به پرداخت هزینه و قرارداد به شما ارائه خواهیم داد.